Met gelden uit het compensatiefonds van Nunhems hebben een achttal grondeigenaren in het Buggenumse veld bloemrijke stroken ingezaaid. Het doel is dat het aantrekkelijk is voor ons maar vooral dat vogels en dan met name de patrijs en hun jongen als de zaden van deze bloemen op de grond vallen daarvan kunnen eten. Het project heeft de instemming van de provincie die het mogelijk het volgend jaar geheel of gedeeltelijk overneemt.
In ons eigen dorp kunnen we ook genieten van zo’n strook wilde bloemen. Langs de Dirk van Hornestraat is een strook ingezaaid waar vroeger alleen maar onkruid welig tierde. Als de zaden na de bloei op de grond vallen zijn ze het begin van een nieuw mooi bloemperk het volgende jaar.
[fotos]
